„Zabawy badawcze w przedszkolu”
grupa ŻABKI, prowadzący: mgr Kinga Kitowska

Innowacja zakłada, że doświadczenia przeprowadzone w grupie przedszkolnej aktywizują wszystkie analizatory, sprzyjają pełniejszemu przyswojeniu materiału wynikającego z podstawy programowej, pozwalają dzieciom na samodzielne odkrywanie odpowiedzi, formułowanie wniosków. Naturalną potrzebą każdego człowieka jest dążenie do poznawania i zrozumienia otaczającej go rzeczywistości. Dzieci w czasie cyklu zajęć poznają zależności między ziemią, wodą i powietrzem.
Cel główny:
Rozbudzenie zainteresowań dzieci przyrodniczo-fizycznymi zjawiskami, lepsze ich zrozumienie oraz nauczenie dzieci prowadzenia obserwacji, a także wyciągania trafnych wniosków z przeprowadzonych doświadczeń, eksperymentów i zjawisk przyrodniczych.
I Barwienie mleka
W pierwszej kolejności napełniliśmy talerz mlekiem. Następnie wlaliśmy do niego po kilka kropel barwników spożywczych. Na koniec nabraliśmy go na patyczek i moczyliśmy w mleku. Co zobaczyliśmy? Tęczę na talerzu? Dzieje się tak, ponieważ barwniki mają mniejszą gęstość niż mleko i pozostają zawieszone między molekułami tłuszczu.


II Czy my potrzebujemy powietrza?
Badaliśmy właściwości powietrza. Doszliśmy wspólnie do wniosku, że powietrze jest wszędzie i zajmuje każdą wolną przestrzeń. Znajduje się w wodzie, w przedmiotach i roślinach, w ciele człowieka i zwierzęcia. Jest lekkie i niewidoczne, a jednak można znaleźć sposób na to, żeby je „zobaczyć”.


III Wiatromierz
Zbudowaliśmy wiatromierz i stwierdziliśmy, że powietrze zajmuje każdą wolną przestrzeń i „rusza się”. Jest lekkie i niewidoczne, a jednak można znaleźć sposób na to, żeby je „zobaczyć” i „poczuć”. Dowodem na istnienie powietrza jest jego ruch. W wyniku ruchu powietrza powstaje wiatr.


IV Co pływa, a co tonie?
Dzieci wrzucały przygotowane przez nauczyciela przedmioty do wody. Dowiedziały się, które przedmioty i dlaczego zatonęły, a pozostały pływały na powierzchni.
V Nierozpuszczalne i znikające w wodzie
Po wykonaniu tego eksperymentu dowiedzieliśmy się, że sól i cukier rozpuszczają się, to znaczy, że cząsteczki wody wnikają pomiędzy cząsteczki cukru lub soli. Cząsteczki wody nie mogą przeniknąć między cząsteczki kawy czy ryżu. Te substancje nie rozpuszczają się w wodzie. Tworzą zawiesinę, której drobiny osadzają się na dnie pod wpływem siły grawitacji.

VI Dziwne jajka
Po zalaniu jajek octem i wodą dzieci dowiedziały się cennych informacji:
– W skorupce jajka znajduje się wapń (węglan wapnia), który powoduje, że jest ona twarda, sztywna. Podobnie jak kości są twarde i sztywne, bo też zawierają wapń (fosforan wapnia).
– Woda nie rozpuszcza wapnia, dlatego w słoiku z wodą, z jajkiem nic się nie stało.
– Ocet rozpuszcza wapń. Jajko bez wapnia nie jest już twarde staje się „gumowate”. W czasie gdy skorupka „znika”, pod wpływem octu wydziela się z niej gaz (dwutlenek węgla) i „brzydki osad”. Wnętrze jajka pozostaje nietknięte, ponieważ pod skorupką znajduje się błona, której ocet nie rozpuszcza. Chroni ona wnętrze jajka, a ponieważ jest półprzezroczysta, trzymają jajko pod słońce możemy przez nią zobaczyć białko i żółtko.




VII Drożdże
Wnioski z przeprowadzonego doświadczenia:
W pierwszej butelce nic się nie dzieje. Balon nie rośnie.
Natomiast balon na drugiej butelce nadmuchał się.
Dlaczego tak się stało? Kiedy do drożdży dodamy ciepłą wodę i cukier drożdże zyskują aktywność. Wówczas zaczynają one korzystać z cukru jako pokarmu wytwarzając gaz zwany dwutlenkiem węgla, który napełnia balonik. Jeżeli chcemy przyspieszyć wzrost to butelkę wstawiamy do ciepłej wody.
VIII Sensoryczny gniotek
Wykonaliśmy sensorycznego gniotka, który, pomaga dzieciom jak również osobom dorosłym w rozładowywaniu stresu, ćwiczeniach małej motoryki. To zabawka pomagająca w ćwiczeniach związanych z napięciem mięśniowym.
