
IX Jestem, więc czuję
Aby zaakceptować swoje emocje trzeba nie tylko umieć je rozpoznać i nazwać, ale i zaakceptować. W tym zadaniu dzieci uświadomiły sobie, że każdy człowiek stale odczuwa emocje i nie jesteśmy w stanie się ich wyzbyć, a nawet byłoby to dla nas szkodliwe. Ważne, abyśmy byli świadomi, która z emocji w danej chwili nam towarzyszy i jak właściwie się nią zaopiekować.
X Widzę, słyszę i czuję!
W tym zadaniu dzieci czterema kolorami zamalowały pory roku i dorysowały element, który kojarzy się z porą roku. Nauczyciel wykorzystał utwór Cztery pory roku Antonio Vivaldiego, poprosił dzieci, by podczas słuchania narysowały też linię, która prezentuje ich nastrój. Po odsłuchaniu, dzieci opowiadały o towarzyszących im emocjach. Czy były to różne emocje, czy jedna? Uzmysłowiono dzieciom, że dzięki muzyce możemy modyfikować to, co odczuwamy. W chwilach smutku, odsłuchanie radosnej muzyki wpłynie pozytywnie na nasz nastrój. Podczas zasypiania, kojąca muzyka ułatwi relaks i odgoni złe emocje.


XI Co czuje jeż?
W tym ćwiczeniu dzieci po obejrzeniu fotografii zwierząt i wysłuchanie nagrań z ich odgłosami zastanawiały się, jaką emocję może odzwierciedlać dany dźwięk. Wcieliły się też w rolę zwierzaka i zaprezentowały jak to zwierzę prezentuje wybraną przez dziecko emocję. Grupa nazywała prezentowane zwierzę i jaką emocję odczuwa. Następnie dzieci zastanawiały się, co by się stało, gdybyśmy zabrali zwierzęciu część emocji. Czy byłoby takie samo, czując, np. jedynie trzy z sześciu podstawowych emocji?
XII Raz czuję smutek, a raz szczęście
Nauczyciel wybrał się wraz z grupą na spacer. Trasa obejmowała zróżnicowany teren. Wyznaczył punkty kluczowe, w których dzieci zatrzymały się i określiły, jak dane miejsce wpływa na emocje, które aktualnie odczuwa. Po powrocie do przedszkola rozszerzono ćwiczenie o rozmowę, jak otoczenie wpływa na nasze emocje i czy dzieci są świadome, że wystrój ich pokoju, miejsca do nauki może wpływać na uczucia i sposób funkcjonowania w danym miejscu.


XIII Karmimy się emocjami
Emocje, tak jak pokarm, wpływają na naszą kondycję. Jeśli dostarczamy je do naszego organizmu w sposób racjonalny, mają wpływ na nasze zdrowie, efektywność i motywację. Nauczyciel przygotował głowę papierowego ludzika. Zadaniem dzieci było nakarmienie go emocjami, które w ostatnim czasie najczęściej im towarzyszyły. Następnie dzieci zastanawiały się, czy ludzik otrzymał od nich wszystkie emocje, lub których mu zabrakło. Zastanawiały się także czy powinien posiadać wszystkie sześć emocji, których potrzebuje każdy człowiek.
XIV Zapachy
Aromaterapia od dawna jest uznawana za źródło informacji dotyczących funkcjonowania organizmu człowieka. Wiele z badań wskazuje jak wielki wpływ ma na stan naszego umysłu i towarzyszące nam emocje. Dzieci wąchały przygotowane produkty i zastanawiały się czy dany zapach wywołuje w nich jakąkolwiek emocję. Użyto produktów znanych już najmłodszym dzieciom, tj. ziemia, ziarna zboża, ziarna rzeżuchy. Na koniec dzieci stworzyły założyły swoją hodowlę roślin.


XV Ludzkie magnesy
W zadaniu dzieci badały, jak ich zachowanie wpływa na u pozostałych. Nauczyciel wybierał kolejno dzieci i prosił, aby przez 30 sekund, postarało się śmiać najgłośniej jak potrafi. Następnie obserwowano grupę. Część pozostałych dzieci również zaczynała się śmiać. Poinformowano, że to zjawisko nazywa się zarażaniem afektywnym, czyli przejmowaniem stanu emocjonalnego osoby znajdującej się w naszym otoczeniu. Poinformowano, że zarazić możemy się śmiechem, radością, ale także każdą inną emocją. Jest to zależne od relacji, która łączy ich z daną osobą. Im jesteśmy bardziej z nią związani, tym większa szansa, że zarazimy się jej emocjami.
Uzyskane efekty:
Dzieci:
- zdobyły wiedzę na temat emocji oraz usystematyzowały ją w sposób kreatywny,
- rozwinęły umiejętności społeczne i komunikacyjne,
- nauczyły się systematycznej pracy nad własnym rozwojem,
- realizowały zadania i ćwiczenia, dzięki którym w przyszłości łatwiej poradzą sobie ze zrozumieniem emocji.
Nauczyciele:
- poprzez realizację zadań, poznali dzieci oraz dostrzegli nowe możliwości konstruktywnego wspierania ich w samodzielnej pracy nad swoim rozwojem,
- pogłębiając wiedzę dzieci w danym temacie, wspierali również ich motywację wewnętrzną, co przełoży się na ich dalsze relacje,
- rozwinęli umiejętność łączenia różnych metod pracy w celu osiągnięcia zamierzonych efektów,
- wzbogacili swój warsztat pracy.
Placówka:
- poprzez informowanie o realizowanej innowacji, rozmowy z rodzicami i opiekunami dzieci, wspierano promocję placówki,
- umacnianie rozwoju emocjonalnego dzieci w efektach długofalowych przełoży się na poprawę wyników edukacyjnych uczniów,
- propagowanie innowacyjnych rozwiązań w procesie uczenia się i nauczania wpłynęło na dalszy kierunek rozwoju placówki i dążenie do wkraczania w kolejne nowatorskie rozwiązania pedagogiczne.



