Rok szkolny 2024/2025
„Mały patriota”
grupa ŻABKI, prowadzący: mgr Kinga Kitowska (autor innowacji)
grupa SARENKI, prowadzący: mgr Małgorzata Akbar
grupa BIEDRONKI, prowadzący: mgr Ewa Szewe

Nikt nie rodzi się patriotą. Patriotyzm trzeba budować stopniowo poprzez działalność dydaktyczno – wychowawczą. Kształtowanie patriotyzmu jest ważnym zadaniem nauczyciela, bo to on bowiem przygotowuje nowe pokolenie Polaków. Już od najmłodszych lat można w dzieciach budzić przywiązanie do ojczyzny oraz swojego miasta. Można to czynić na wiele sposobów.
Cel główny
Rozwój postaw patriotycznych związanych z tożsamością kultury narodowej, kształtowanie więzi z krajem ojczystym, przygotowanie młodego pokolenia do pełnienia ról prospołecznych.
„Książki mają supermoce!”
grupa WIEWIÓRECZKI, prowadzący: mgr Paulina Knop (autor innowacji)
grupa BIEDRONKI, prowadzący: mgr Ewa Szewe

Wspólne czytanie bajek z dorosłymi wywiera duży wpływ na wszechstronny rozwój małego człowieka. Książki pomagają dziecku rozwijać wyobraźnię i kreatywność, wzbogacać wiedzę oraz zasób słownictwa, poznawać i nazywać własne emocje, a także jest źródłem rozrywki i zabawy. Dlatego niezwykle istotne jest, by od najwcześniejszych lat obudzić u najmłodszych zapał i miłość do książek. Jeżeli w przedszkolu będziemy propagować zainteresowania czytelnicze, to duże prawdopodobieństwo, że książki będą towarzyszyły tym młodym ludziom do końca życia.
Cel główny
Promowanie i rozwijanie wśród dzieci zainteresowań czytelniczych jako sposobu na ich wszechstronny rozwój.
Przewidywane osiągnięcia
- rozwinięcie zainteresowań czytelniczych, wzmacnianie zainteresowania pisaniem, kształcenie gotowości do nauki pisania i czytania,
- wszechstronny rozwój w obszarach: społecznym, emocjonalnym, poznawczym,
- doskonalenie umiejętności językowych poprzez wzbogacenie słownictwa i powiększanie zasobu słownictwa, poprawności gramatycznej,
- wzrost rozumienia tekstów i poleceń,
- rozwój umiejętności twórczego myślenia i wyobraźni,
- poprawa koncentracji, wydłużenia przedziału uwagi,
- rozwój pamięci,
- umiejętność współdziałania pracy w grupie,
- efektywne spędzanie czasu wolnego,
- podwyższenie samooceny.





ZADANIE I
Dzieci wspólnie z nauczycielami stworzyły w sali kącik czytelniczy pt. „Książki mają supermoce!”, które zachęcały przedszkolaków do codziennego korzystania
z niego


ZADANIE II
Zorganizowaliśmy akcję pt. „Przynieś książkę do przedszkola” – rodzice wraz z dziećmi przynieśli książki i tym samym wzbogacili biblioteczkę przedszkola o nowe pozycje literatury dziecięcej.
ZADANIE III
Nauczycielki systematycznie, o niezmiennych porach czytały dzieciom książki, co sprawiło podniesienie rangi czytelnictwa, a przedszkolaki otrzymywały jasny sygnał, że kontakt z literaturą jest istotny. Godziny głośnego czytania w grupie były wpisane do Ramowego Rozkładu Dnia.


ZADANIE IV
Przedszkolaki z grupy Wiewióreczki udały się z wizytą do Biblioteki Szkolnej. Dzieci zapoznały się z zasadami zachowania w bibliotece oraz wypożyczaniem książek
i korzystania z czytelni, uważnie wysłuchały historii o niezwykłych przygodach Kapibary czytanej przez p. Małgorzatę Wilczyńską (p. Bibliotekarkę), której na zakończenie wręczyły podziękowanie za miłe spotkanie.
ZADANIE V
„Zakładka do książki” – dzieci wykonały według własnego pomysły pracę plastyczną, od tej chwili zakładka towarzyszy najmłodszym podczas czytania książek.


ZADANIE VI
„Czwartki z bajeczkami” – na stałe wpisała się tradycja przynoszenia przez dzieci swoich ulubionych książek do przedszkola, które były czytane i oglądane w ciągu dnia.
ZADANIE VII
Grupa Wiewióreczek i Biedronek gościły rodziców i zaproszonych gości – pracowników przedszkola i szkoły, którzy ciekawie i z wielkim zaangażowaniem czytali wybrane książeczki. Dzieci zawsze z niecierpliwością czekały na kolejne spotkania, i z zainteresowaniem słuchały niezwykłych przygód bohaterów bajek. Nasze Przedszkolaki miały okazję gościć: p. Annę Król-Szczepińską Wicedyrektor Przedszkola we Wtelnie, p. Cezarego Bosackiego Dyrektora Zespołu Szkół we Wtelnie, p. Marzenę Łodygowską, p. Alicję Klóskę, p. Annę Kąkol, p. Martynę Tadzik, p. Alicję Suskiewicz oraz p. Adrianę Papierowską.




ZADANIE VIII
Dzieci spontanicznie bawiły się w teatr, inspirowane literaturą dziecięcą, odgrywały scenki z bajek, przebierały się za bajkowe postacie oraz tworzyły własne niezwykłe historie wykorzystując różne rekwizyty: stroje, maski, pacynki itp.


ZADANIE IX
Przedszkolaki zaangażowały się w prace porządkowo – pożyteczne w kąciku książki: układały książki na półkach, pomagały w renowacji zniszczonych książeczek, pełniły dyżury w kąciku książki.
ZADANIE X
Dzieci miały okazję zapoznać się z etapami powstawania książki oraz zasadami korzystania z książek.


ZADANIE XI
„Moja ulubiona bajka” – dzieci wykonały pracę plastyczną, która przedstawiała kadr
z ulubionej bajki, efekt pracy można było podziwiać w naszej galerii.
ZADANIE XII
„Bajkowy pokaz mody” – z okazji Dnia Postaci z Bajek dzieci przebrały się za swoje ulubionych bohaterów bajek i przeszły po czerwonym dywanie prezentując bajkowe stroje.


ZADANIE XIII
Piosenka pt. „Bajeczki, książeczki…” stała się ulubioną piosenką naszych przedszkolaków.
ZADANIE XIV
„Psotne Wiewióreczki” – to tytuł wspólnie stworzonej przez dzieci książeczki, która opisuje niezwykłe przygody tytułowych Wiewióreczek.


ZADANIE XV
„Znam bajeczki” – dzieci wzięły udział w Quizie o postaciach z bajek, które nie sprawiło najmłodszym żadnych trudności.
ZADANIE XVI
Dzieci wykonały pracę plastyczną „Wesołe książeczki” i została zorganizowana wystawa z dziełami przedstawiająca niezwykłe i kolorowe prace.


ZADANIE XVII
Po zakończonej innowacji wszystkie dzieci otrzymały „Dyplom Przyjaciela Książek”.