Rok szkolny 2024/2025
„Mały patriota”
grupa ŻABKI, prowadzący: mgr Kinga Kitowska (autor innowacji)
grupa SARENKI, prowadzący: mgr Małgorzata Akbar
grupa BIEDRONKI, prowadzący: mgr Ewa Szewe

Nikt nie rodzi się patriotą. Patriotyzm trzeba budować stopniowo poprzez działalność dydaktyczno – wychowawczą. Kształtowanie patriotyzmu jest ważnym zadaniem nauczyciela, bo to on bowiem przygotowuje nowe pokolenie Polaków. Już od najmłodszych lat można w dzieciach budzić przywiązanie do ojczyzny oraz swojego miasta. Można to czynić na wiele sposobów.
Cel główny
Rozwój postaw patriotycznych związanych z tożsamością kultury narodowej, kształtowanie więzi z krajem ojczystym, przygotowanie młodego pokolenia do pełnienia ról prospołecznych.
WRZESIEŃ „Poznajemy swoje imiona”
Przeprowadzone zostały zajęcia, pt.: „Poznajemy się – moje imię i moje prawa”. Dzięki tej tematyce, dzieci wzmocniły poczucie własnej tożsamości oraz potrafią posługiwać się swoją wizytówką; odczytać swoje imię, jak i imiona kolegów i koleżanek. Dodatkowo, przedszkolaki poznały swoje prawa jak i obowiązki, które towarzyszą im każdego dnia. Podczas zajęć każdy uważnie słuchał swoich rówieśników i miał okazję wyrażać siebie.



PAŹDZIERNIK
„Dawne zabawy”
Podczas zajęć dzieci zostały zapoznane z tradycyjnymi zabawami ruchowymi „Mam chusteczkę haftowaną” oraz „Chodzi lisek koło drogi”. Na początku omówiono zasady każdej z zabaw i zaprezentowano ich przebieg. Następnie dzieci wzięły aktywny udział w odgrywaniu ról i wspólnym śpiewaniu piosenek towarzyszących zabawie. Działania te miały na celu rozwijanie koordynacji ruchowej, integrację grupy oraz kształtowanie umiejętności współpracy i rytmiki.


„Akcja Bohater – ON”
Dzieci aktywnie włączyły się w ogólnopolską akcję BohaterON – pamiętajmy o Powstańcach Warszawskich mającą na celu upamiętnienie i uhonorowanie uczestników Powstania Warszawskiego. Podczas zajęć edukacyjnych poznały historię Powstania, sylwetki bohaterów oraz znaczenie ich poświęcenia dla wolnej Polski. Z wielkim zaangażowaniem zaśpiewały piosenkę tytułową akcji oraz wykonały piękne prace plastyczne. Była to dla dzieci ważna lekcja patriotyzmu, empatii i szacunku dla historii.



„Wyjście na cmentarz”
W dniu 30.10.2024 r. przedszkolaki udały się na cmentarz, aby uczcić pamięć Leona Wyczółkowskiego – patrona naszej placówki. Przy grobie artysty zapalili znicze, pomodlili się, oddając hołd jego twórczości oraz znaczeniu dla kultury polskiej. Wyjście miało charakter symboliczny i edukacyjny, przypominając o wartościach, które reprezentował nasz patron – pasji tworzenia, wrażliwości na piękno oraz przywiązania do tradycji narodowej.


LISTOPAD
„Pokaz mody patriotycznej”
W naszym przedszkolu odbył się wyjątkowy Pokaz Mody Patriotycznej, podczas którego dzieci zaprezentowały stroje inspirowane barwami narodowymi oraz symbolami Polski. Mali modele z dumą kroczyli po „przedszkolnym wybiegu” ubrani w biało-czerwone kreacje, stroje ludowe. Wydarzenie miało na celu rozwijanie postaw patriotycznych, budowanie tożsamości narodowej oraz przybliżenie dzieciom polskich tradycji w radosny i kreatywny sposób. Dziękujemy wszystkim rodzicom za zaangażowanie i piękne przygotowanie strojów!



„Święto Niepodległości”
11 listopada to ważna data w historii Polski. Z tej okazji w naszym przedszkolu odbyły się uroczyste obchody Dnia Niepodległości. Dzieci z wielkim zaangażowaniem uczestniczyły w przygotowaniach – uczyły się piosenek patriotycznych, wykonywały biało-czerwone flagi i kotyliony. Podczas uroczystego apelu przedszkolaki zaprezentowały wiersze i piosenki o tematyce narodowej, a o godzinie 11:11 wspólnie odśpiewaliśmy hymn Polski. Był to wyjątkowy dzień, który pozwolił najmłodszym w przystępny sposób poznać historię naszego kraju i uczcić jego niepodległość.


GRUDZIEŃ „Poznawanie tradycji bożonarodzeniowych”
Wprowadzenie dzieci w świat tradycji bożonarodzeniowych to doskonała okazja do przekazania wartości rodzinnych, kultywowania zwyczajów oraz budowania świątecznej atmosfery. Podczas zajęć dzieci poznają symbolikę choinki, opłatka, kolęd i świątecznych potraw. Uczą się o Mikołaju, tradycji wręczania prezentów oraz wspólnym świętowaniu w gronie najbliższych. Poprzez opowieści, zabawy, wspólne śpiewanie kolęd i wykonywanie ozdób choinkowych, dzieci rozwijają świadomość kulturową i wzmacniają poczucie wspólnoty.


STYCZEŃ „Dzień Babci i Dziadka/Drzewo genealogiczne”
Z okazji Dnia Babci i Dnia Dziadka przedszkolaki z zaangażowaniem przygotowały wyjątkowe niespodzianki, by uczcić to piękne święto. Każde dziecko własnoręcznie wykonało upominki dla swoich dziadków – były to m.in. kolorowe laurki, ramki na zdjęcia, serduszka z gipsu oraz własnoręcznie pisane wierszyki i życzenia. W tworzenie prezentów włożyły dużo serca, starając się, aby każdy podarunek był wyjątkowy i pełen miłości. Oprócz prezentów przygotowały także specjalny występ artystyczny. Dzieci zaprezentowały wiersze, piosenki i krótkie scenki teatralne, które opowiadały o rodzinnych więziach i codziennych chwilach spędzanych z dziadkami. Występ był pełen wzruszeń, radości i śmiechu – dziadkowie z dumą oglądali swoje wnuki na scenie, nagradzając je gromkimi brawami. Jednym z elementów projektu było także stworzenie drzewa genealogicznego. Każdy przedszkolak miał za zadanie przygotować swoje własne drzewo rodzinne, poznając przy tym historię i korzenie swojej rodziny. Dzięki temu mogliśmy dowiedzieć się więcej o sobie nawzajem oraz docenić wartość rodzinnych relacji. To wyjątkowe przedsięwzięcie pozwoliło wychowankom nie tylko wyrazić wdzięczność dziadkom, ale także zrozumieć, jak ważną rolę odgrywa rodzina w naszym życiu. Było to piękne i wartościowe doświadczenie dla nas wszystkich.



LUTY „Baśnie i legendy polskie”
Podczas zajęć dzieci zostały wprowadzone w świat polskich legend. Poznały wybrane opowieści, takie jak legenda o Smoku Wawelskim, Warsie i Sawie czy Złotej Kaczce. Dzieci z zainteresowaniem słuchały opowieści, oglądały ilustracje oraz uczestniczyły w rozmowach na temat bohaterów i przesłań płynących z legend. Zajęcia miały na celu rozwijanie wyobraźni, kształtowanie tożsamości narodowej oraz budowanie zainteresowania historią i kulturą Polski.



MARZEC „Marzanna”
Podczas zajęć dzieci zostały zapoznane z tradycyjnym słowiańskim obrzędem topienia Marzanny, symbolizującym pożegnanie zimy i powitanie wiosny. Dowiedziały się, kim była Marzanna oraz jak dawniej obchodzono ten zwyczaj. Każdy wykonał własną marzannę, a następnie przedszkolaki wyruszyły w kolorowym korowodzie, aby symbolicznie pożegnać zimę. Dzieci z dużym zaangażowaniem uczestniczyły w wydarzeniu, ucząc się przy tym o polskich tradycjach ludowych.



KWIECIEŃ „Podróż w czasie – odkrywamy historię Koronowa i jego skarby”
W ramach zajęć edukacyjnych dzieci zostały zaproszone do niezwykłej „podróży w czasie”, podczas której poznały fascynującą historię Koronowa – miasteczka o bogatym dziedzictwie i wyjątkowym znaczeniu w dziejach Polski. Szczególną uwagę poświęciliśmy jednej z najważniejszych bitew średniowiecza – bitwie pod Koronowem, stoczonej 10 października 1410 roku pomiędzy wojskami polskimi a Zakonem Krzyżackim. Dzieci dowiedziały się, jak ważne było to zwycięstwo dla Królestwa Polskiego oraz jaką rolę odegrało w dalszych losach konfliktu z Zakonem. Po części historycznej udaliśmy się na wspólne odkrywanie najpiękniejszych zakątków gminy Koronowo. Dzieci mogły podziwiać m.in. urokliwą Zatokę Koronowską, majestatyczny zespół klasztorny cystersów, malownicze ruiny mostu kolejowego w Buszkowie, a także poznać przyrodnicze bogactwo regionu podczas „spaceru” nad Zalew Koronowski. Zajęcia miały na celu nie tylko przybliżenie lokalnej historii, ale także rozwijanie poczucia tożsamości regionalnej, dumy z dziedzictwa kulturowego oraz wrażliwości na piękno otaczającej przyrody.


„Tradycje wielkanocne”
W ramach przygotowań do Świąt Wielkanocnych dzieci poznały polskie tradycje związane z tym wyjątkowym czasem. Dowiedziały się o znaczeniu Niedzieli Palmowej. Uczyły się o symbolice jajka jako oznaki nowego życia. Wzięły udział w świątecznych zabawach, takich jak szukanie zajączka wielkanocnego, oraz uczyły się piosenek i wierszyków tematycznych. Poprzez opowieści i zajęcia plastyczne poznały zwyczaje takie jak święcenie pokarmów czy śmigus-dyngus. Dzięki temu w atrakcyjny sposób odkrywały bogactwo polskiej kultury i tradycji.


MAJ „Święta Majowe”
W naszym przedszkolu uczciliśmy Święta Majowe w wyjątkowy sposób. Dzieci z dumą uczestniczyły w zajęciach poświęconych symbolom narodowym oraz historii Polski. Podczas świętowania w grupach, przedszkolaki recytowały wiersze, śpiewały patriotyczne piosenki i prezentowały przygotowane inscenizacje. Hol przedszkolny ozdobiono biało-czerwonymi dekoracjami, a wspólne świętowanie pozwoliło najmłodszym lepiej zrozumieć, czym jest patriotyzm i dlaczego warto pielęgnować tradycje narodowe.



„Dzień Unii Europejskiej”
W ramach innowacji Żabki i Sarenki obchodziły dnia 9 maja Dzień Unii Europejskiej, który był pełen radości, zabawy i nauki. Dzieci poznały flagę UE oraz symbole niektórych krajów członkowskich. Wspólnie śpiewaliśmy piosenki, oglądaliśmy mapy i rozmawialiśmy o tym, co łączy ludzi w Europie. Nie zabrakło również zabaw ruchowych oraz zajęć plastycznych – przedszkolaki wykonały własne flagi i kolorowe prace przedstawiające europejskie zabytki. To był wspaniały dzień, który pomógł dzieciom zrozumieć wartość przyjaźni, współpracy i różnorodności kultur.


CZERWIEC „Quiz wiedzy o Polsce”
Quiz o Polsce został przygotowany z myślą o dzieciach w wieku przedszkolnym. Poprzez zabawę i proste pytania maluchy mogły utrwalić podstawowe informacje o naszym kraju – jego symbolach narodowych, stolicy, tradycjach i znanych miejscach. Celem quizu było rozwijanie poczucia tożsamości narodowej oraz budzenie ciekawości wobec ojczyzny. Dzieci z entuzjazmem brały udział w zabawie, chętnie odpowiadały na pytania i dzieliły się swoją wiedzą. Dzieci w ten sposób podsumowały wszystkie istotne informacje o Polsce, które zdobyły podczas całorocznego udziału w innowacji „Mały Patriota” w roku przedszkolnym 2024/2025.


Serdecznie dziękujemy Dzieciom z grupy Żabek, Sarenek i Biedronek oraz Nauczycielom za aktywny udział w realizacji innowacji patriotycznej w naszym przedszkolu.
Wasze zaangażowanie, kreatywność i otwarte serca sprawiły, że wspólne działania stały się piękną lekcją miłości do Ojczyzny. Dzięki Wam, wartości patriotyczne mogły zostać przekazane w sposób radosny, zrozumiały i pełen dziecięcego entuzjazmu.
Cieszymy się, że razem mogliśmy kształtować postawy szacunku, pamięci i dumy narodowej już od najmłodszych lat.
Dziękujemy za wspólną podróż przez historię, symbole narodowe i tradycje, które budują naszą tożsamość.
Dyrekcja i autorka innowacji – Pani mgr Kinga Kitowska



