Rok szkolny 2023/2024

Opis projektu:
Od 2 października 2023 do 20 czerwca 2024 roku dzieci z grup „Sarenki”, „Wiewióreczki” i „Niedźwiadki” będą wykonywać zadania rozwijające kompetencje społeczne, promujące kulturę oraz wprowadzające uczniów w świat wartości.
Projekt powstał w oparciu o aktualną Podstawę Programową oraz kierunki polityki
oświatowej państwa na rok szkolny 2023/ 2024.
Patronat honorowy nad projektem objął m.in. Minister Edukacji i Nauki.
Cele:
- Wprowadzanie uczniów w świat wartości, w tym ofiarności, współpracy, solidarności,
altruizmu, patriotyzmu i szacunku dla tradycji, wskazywanie wzorców postępowania
i budowanie relacji społecznych, sprzyjających bezpiecznemu rozwojowi ucznia (rodzina,
przyjaciele); - Wzmacnianie poczucia tożsamości indywidualnej, kulturowej, narodowej, regionalnej
i etnicznej; - Formowanie u uczniów poczucia godności własnej osoby i szacunku dla godności innych
osób. - Ukierunkowanie ucznia ku wartościom.
Cele szczegółowe:
- promowanie kultury wysokiej, wrażliwości na piękno
- rozwijanie poczucia estetyki poprzez kontakt ze sztuką
- współpraca z placówkami kulturalnymi i środowiskiem lokalnym
- wychowanie w duchu wartości, takich jak: dobro, piękno, altruizm, patriotyzm
- kształtowanie empatii i szacunku wobec osób starszych i niepełnosprawnych
- kształtowanie poczucia przynależności do kraju, regionu, zapoznanie z ich tradycjami
i historią w sposób dostępny dziecku - zapoznanie z normami i zasadami życia społecznego oraz ich przestrzeganie
- współpraca z rodzicami, włączanie ich do aktywnych działań na rzecz placówki.
Spodziewane efekty:
- Wykształcenie umiejętności uważnego i świadomego postrzegania otaczającego świata.
- Wykształcenie umiejętności współdziałania w grupie.
- Nabywanie umiejętności pracy w grupie.
- Wspieranie dziecięcej wyobraźni oraz kreatywności.
- Podniesienie poziomu kultury osobistej.
Zadania projektowe:

Moduł I zadanie 1- „W magicznym świecie dźwięków”; zadanie 2 – „Ekoinstrumenty”; zadanie 4 – „Spotkanie z muzyką”
Przedszkolaki wzięły udział w Koncercie Filharmonii Pomorskiej na terenie placówki. Poznały instrumenty muzyczne, ich wygląd oraz brzmienie podczas zajęć. Wykonały również papierowe trąbki oraz odgrywały scenki „zmiany w muzyków”. Dowiedziały się także czym jest filharmonia, kim jest dyrygent, jak należy zachowywać się w filharmonii oraz jaki strój powinien im towarzyszyć.
Moduł I zadanie 10 – „Koncert na łące”
Przedszkolaki wybrały się na zajęcia w plener, podziwiały zmieniającą się przyrodę oraz wspólnie na łące wsłuchiwały się w odgłosy otoczenia, próbowały je nazwać i naśladować co usłyszały.


Moduł I zadanie 12 – „Paleta barw”
Przedszkolaki zorganizowały plener malarski oraz wykonały jesienny pejzaż farbami. Poznały przy tym technikę nakładania na siebie kolorów.
Moduł I zadanie 15 – „Mistrzowie pędzla”
Przedszkolaki odbyły zajęcia tematyczne na temat dzieł wybitnego malarza Leona Wyczółkowskiego. Podczas zajęć plastycznych stworzyły reprodukcję obrazu artysty pt. „Sosna” wykonanych za pomocą akwareli.


Moduł I zadanie 17 – „Tysiąc barw wokół nas”
Przedszkolaki wzięły udział w warsztatach kreatywnych, podczas których tworzyły kosmetyki DIY do kąpieli, również te, które można posmakować. Wykonały eksperymenty z mlekiem i farbami, poznając tajniki mieszania kolorów oraz tworzenia swoich obrazów. Przy wykonywaniu eksperymentów zapachowych z wodą, olejem i octem poznały możliwości mieszania się substancji oraz ich barwy.
Moduł I zadanie 19 – „Z wizytą w teatrze”
Dnia 30 listopada dzieci z grupy Pszczółki, Niedźwiadki i Sarenki wybrały się na spektakl teatralny do kinoteatru Adria w Bydgoszczy. Obejrzały przedstawienie pt. „Nasz Szrek, baśń o tolerancji”. Celem przedstawienia było ukazanie, że tylko w jedności jest siła, a piękno wewnętrzne jest wieczne i nigdy nie przemija. Ponadto spektakl pokazał dzieciom, jak ważne jest w życiu poczucie własnej wartości i polubienie siebie samego. Jeśli nie będziemy lubili siebie, nie uda nam się polubić drugiego człowieka i otaczającego nas świata. Z pomocą zabawnego i uroczego ogra, pokazano dzieciom, że świat jest ciekawy i piękny w swej różnorodności, że nie należy się przed nim zamykać, ale poznawać go, bo dzięki temu staniemy się wewnętrznie bogatsi. Humorystyczna adaptacja teatralna utworu zapewniła młodym widzom dużą dawkę emocji i niezapomnianych wrażeń. Przedszkolaki z zainteresowaniem obejrzały spektakl i nagrodziły aktorów wielkimi brawami.


Moduł I zadanie 21 – „Będę aktorem”
Przedszkolaki z Przedszkola Samorządowego we Wtelnie przygotowały wytęp artystyczny dla swoich młodszych kolegów oraz ich rodziców z okazji Pasowania na Przedszkola, aby uroczyście powitać ich w murach swojego przedszkola
Moduł I zadanie 24 – „Warsztaty teatralne”
Przedszkolaki przygotowały emblematy niezbędne do teatrzyku do wiersza Jana Brzechwy Kwoka (nawiązującego do kulturalnego zachowania) oraz przedstawiły go młodszym kolegom i koleżankom z grupy. Nawiązując do zasad kultury osobistej wybrały się również na zamek do króla, aby wziąć udział w balu.


Moduł I zadanie 25 – „Dawno, dawno temu, za górami, za lasami”
Przedszkolaki podczas zajęć tematycznych poznały etapy powstawania książki, co powinno się w niej znajdować, kto ją tworzy i jakie mogą być historie bohaterów. Na podstawie tej wiedzy podjęły się próby stworzenia własnej 8 – stronicowej książeczki obrazkowej, która była odzwierciedleniem ich własnej historii lub pasji. Po skończeniu książeczki, każdy przedszkolak nadał jej tytuł i zaprezentował przed rówieśnikami, o czym ona opowiada. Kreatywność i wyobraźnia dzieci wywołała u wszystkich spore zainteresowanie