„Z Kicią Kocią maluchy zmieniają się w zuchy”
Ogólnopolski projekt edukacyjny
grupa KRASNALE, prowadzący: mgr Kamila Scześniok-Szulc

Seria książek „Kicia Kocia” (wydawnictwo Media Rodzina), autorstwa Anity Głowińskiej, opowiada o Kici Koci, jej grupie przyjaciół oraz ich perypetiach. Projekt wprowadza dzieci w świat bohaterów poszczególnych opowiadań, prowadząc przedszkolaki po świecie wartości oraz zabawy. Projekt ma za zadanie ułatwić dzieciom adaptację do warunków przedszkolnych w sposób łagodny i dla nich przyjemny, zachęcać do samodzielnego sięgania po literaturę dziecięcą, popularyzować czytelnictwo wśród najmłodszych. Dzięki realizacji poszczególnych zadań, w oparciu o treść wybranej książki, przedszkolaki będą miały możliwość poczuć się jak bohaterowie opowiadania, przeżyć podobne przygody, wczuć się w podane sytuacje. Ukazując problemy i przygody Kici Koci, które są tożsame z tymi, które przeżywają dzieci, możemy jako nauczyciele oddziaływać na ich sposób postrzegania świata, uczyć odpowiednich zachowań, ukazywać właściwe kierunki działania i myślenia. Seria książek o przygodach sympatycznej kotki oraz jej paczki przyjaciół świetnie się do tego nadaje, ponieważ przedstawia świat bliski dziecku, prezentuje różne problemy oraz ich rozwiązania w sposób nieskomplikowany i łatwy do zrozumienia dla malucha. Projekt jest zachętą do popularyzowania czytelnictwa wśród dzieci, do podejmowania przez nie różnorodnych aktywności wokół danej opowieści. Przedszkolaki mają możliwość utożsamiania się z bohaterami książeczek, dzięki czemu zinternalizowanie pewnych postaw, zachowań oraz wartości może przyjść im z większą łatwością.
„Kolorowe uczucia Gucia”
Międzynarodowy projekt edukacyjny
grupa KRASNALE, prowadzący: mgr Kamila Scześniok-Szulc
grupa Kotki, prowadzący: mgr Emilia Dorau

Dzieci borykają się ze sporymi problemami związanymi z właściwym radzeniem sobie z emocjami i ich akceptacją. Niniejszy PROJEKT ma na celu ułatwienie im pokonania tych trudności ucząc podstawowej wiedzy w tym zakresie z wykorzystywaniem prostych zabaw, metod aktywizujących i nowoczesnych technologii.
Podstawowym założeniem jest rozwój świadomości własnych emocji, umiejętności radzenia sobie z nimi, a także zdolności dostrzegania emocji u innych, które przyczyniają się do rozwijania pozytywnych relacji społecznych, a także wpływają na jakość życia. Jeśli zależy nam by z dzieci wyrośli dobrze funkcjonujący dorośli, konieczne jest wspieranie ich rozwoju emocjonalnego. Umiejętność panowania nad emocjami może wpływać na radzenie sobie z trudnościami życia codziennego, w każdym wieku. Celem projektu jest innowacyjne podejście do przygotowywania formy zajęć, uatrakcyjnienie pracy z dziećmi, zaangażowanie dzieci we wspólne działania. Dzieci mają możliwość otworzyć się na nowe możliwości wyrazu, opanowania stanów emocjonalnych poprzez kreatywne ćwiczenia, poczucie przynależności do grupy, śmiech i dobrą zabawę.
Autorzy i koordynatorzy projektu: Anna Kaczyńska, MAGDALENA WYPCHAŁ Katarzyna Feledyk, Aneta Doroz, Edyta Sendela Nauczyciele Przedszkola nr 4 w Dąbrowie Górniczej Organizator: Przedszkole nr 4 w Dąbrowie Górniczej
Zakończenie Międzynarodowego Projektu Edukacyjnego „Kolorowe Uczucia Gucia”
W ramach projektu wychowawcy wprowadzali dzieci w świat emocji z podziałem na dwie części: edukację czytelniczą i metody relaksacyjne. W każdej grupie przeprowadzono 8 zajęć, które podzielono na dwa moduły: emocje podstawowe oraz emocje złożone. Wprowadzenie w świat danej emocji za każdym razem rozpoczynało się od przeczytania pozycji książkowej z serii „Uczucia Gucia” autorstwa Aurelie Chien i Chow Chine. Następnie przeprowadzano ćwiczenia oddechowe lub techniki relaksacyjne, mające na celu rozwijanie umiejętności radzenia sobie z emocjami oraz rozwiązywania problemów. Ćwiczenia były dostosowywane do wieku i możliwości dzieci, a wiele z nich skłaniało przedszkolaków do koncentracji wzrokowej na zadaniach (gestach, ruchach, czynnościach). Dzięki temu dzieci uczyły się zwracać uwagę na swoje ciało i skupiać się na nim. Podczas każdych zajęć nauczyciele przeznaczali też czas na możliwość wypowiadania się dzieci na temat ich samopoczucia w danym dniu. Dzięki temu rozwijały one umiejętność rozpoznawania, nazywania i rozróżniania emocji oraz przyjmowania perspektywy innych osób, czyli zdolności empatii.
Na koniec do każdej omawianej emocji przedszkolaki wykonywały pracę plastyczną dostosowaną do tematyki przedstawionej w pozycji książkowej:
„Gucio się cieszy”
Rysowanie na promykach słońca na temat: „Cieszę się gdy…”


„Gucio się smuci”
Wylepianie plasteliną obrazka przedstawiającego Gucia.
„Gucio się złości”
Rysowanie na temat „Co mnie złości?”


„Gucio się boi”
Rysowanie pastelami na dużych arkuszach szarego papieru „Czego się boję” – praca zespołowa.
„Gucio się nudzi”
Rysowanie na „chmurkach”: „Mój sposób na nudę”.


„Gucio się wstydzi”
Kolorowanie postaci zawstydzonego Gucia oraz dorysowywanie na obrazku: „Czego się wstydzę”.
„Gucio nie może się skupić”
„Guciowe puzzle” – kolorowanie obrazka przedstawiającego Gucia, dorysowywanie radosnych elementów według własnego pomysłu, a następnie rozcinanie obrazka wzdłuż linii, składanie go w całość i przyklejanie na kartce papieru.


„Gucio się obraża”
Wykonanie „Domku emocji” oraz maski Gucia.
