„Witaminki„
projekt edukacyjny
grupa Biedronki, prowadzący: mgr Ewa Szewe

Cel główny
Promowanie zdrowych nawyków żywieniowych.
Projekt zakłada podejmowanie różnorodnych aktywności promujących zdrowe nawyki żywieniowe oraz kształtowanie u dzieci już od najmłodszych lat kultury spożywania zdrowych posiłków, w których będą królowały warzywa.
W każdym miesiącu dzieci poznają warzywnego bohatera, historię z nim związaną, sposoby wykorzystywania go w kuchni oraz jego wpływ na zdrowie ludzi.
WRZESIEŃ 2024
’ Ziemniak Ziemowit’
We wrześniu dzieci 'zapoznawały się’ z ziemniakiem. Dowiedziały się w jaki sposób rośnie, jak należy pielęgnować roślinę oraz ile pracy trzeba włożyć, w to, abyśmy mogli delektować się tym pysznym warzywem. Poznawały go za pomocą zmysłów: węchu, dotyku i smaku. Wykonywały różne ćwiczenia ruchowe, których rekwizytem był ziemniak: slalom z ziemniakiem na łyżce, slalom między ziemniakami. Wykonały pracę plastyczną z użyciem brązowej farby. Na zakończenie ziemniak został wklejony do „papierowego ogródka” oraz na plakat sylwetki ziemniaka Ziemowita.

PAŹDZIERNIK 2024
’Kapusta Kama’
W październiku dzieci poznały historię kapusty Kamy i właściwości zdrowotne tego warzywa, a także poznały etapy kiszenia kapusty. Dzieci używały zmysłu węchu oraz smaku degustując kapustę kiszoną i określając jej smak. Przedszkolaki poznały również nową zabawę: „Ciuciubabka”, imitowały kiszenie kapusty w tunelu sensorycznym, a na koniec dnia zrobiły pracę plastyczną.




LISTOPAD 2024
’Czosnek Czarek’
W listopadzie dzieci zostały zaznajomione z właściwościami czosnku, poznały również jego różne odmiany. Grupa Biedronek mogła posmakować syrop na odporność zrobiony z czosnku. Podczas realizacji tej części projektowej dzieci zamieniały się w czosnek pokazując jaką ma on siłę w walce z infekcją, bawiły się ruchowo przy piosence: „Czosnek Czarek”, a także wykonały pracę plastyczną.
GRUDZIEŃ 2024
’Por Przemek’
W grudniu dzieci poznały warzywo jakim jest por. Rano odbyły „porową” gimnastykę, odpowiadały na zagadki związane z warzywem, porównywały jego długości, mówiły która część pora jest jadalna, a która nie. Przedszkolaki tworzyły także fryzury dla pora za pomocą zielonej włóczki. Kolejnymi aktywnościami podczas realizacji projektu była zabawa ruchowa z ćwiczeniem orientacji przestrzennej oraz zabawy ruchowe do piosenki: „Por Przemek”. Dzieci zrobiły także przedstawienie z użyciem porów, które powstały podczas robienia pracy plastycznej.
STYCZEŃ 2025
’Kalafior Kostek’
W styczniu grupa Biedronek poznała warzywo jakim jest kalafior, poznały jego właściwości oraz smak. Podczas pracy plastycznej dzieci popuściły wodzę fantazji i przygotowały szalone kalafiory. Bawiły się również w zabawę integracyjną: „Raz, dwa, trzy, kalafiorem będziesz Ty”, czy też w liczne zabawy ruchowe oraz zabawy do piosenki: „Kalafiorowy Kostek”.


LUTY 2025
’Brukselka Blanka’
Dzieci zapoznały się z piosenką: „Brukselka Blanka”, następnie miały okazję degustować owe warzywo. Kolejnym etapem warzywnego wyzwania była zabawa kreatywna – modna brukselka, podczas której dzieci ozdabiały brukselki. Następnie miała miejsce zabawa czytelnicza – zadaniem dzieci było dopasować tekst czytany przez nauczyciela do odpowiedniego obrazka. Na koniec przedszkolaki wysłuchały wiersza: „W Warzywniaku” autorstwa Moniki Majewskiej.
MARZEC 2025
’Kalarepa Klara’
Zabawa rozpoczęła się w kole, zadaniem dzieci było przekazywanie sobie kalarepy podczas słuchania utworu: „Kalarepa Klara”, przedszkolaki poznawały w ten sposób fakturę warzywa, a także jego zapach. Następnie dzieci bawiły się w zabawę orientacyjno-porządkową: „Kalarepa jest w kolorze”, ich zadaniem było dotknąć przedmiotu, wymienionego przez nauczyciela w zabawie. Kolejnym etapem realizacji warzywnego wyzwania była zabawa kreatywna – „Kalarepowa rewia mody”, zadanie plastyczne przyniosło dzieciom mnóstwo radości. Na zakończenie grupa Biedronek zrobiła masaż relaksacyjny: „Kalarepa”.


KWIECIEŃ 2025
Rzepa 'Rozalia’
W kwietniu dzieci poznały rzepę Rozalię, wyzwanie rozpoczęły od zabawy muzycznej do utworu: „Rzepa Rozalia”, następnie poznały ciekawostki na temat warzywa. Kolejnym zadaniem było wysłuchanie wiersza pt.: „Rzepka” autorstwa J. Tuwima i ułożenie odpowiednio ilustracji. Zakończeniem wyzwania było przyklejenie sylwety rzepy na plakacie.
MAJ 2025
’Fasola Filomena’
Dzieci wysłuchały piosenki, a następnie stworzyły do niej swój akompaniament, poznawały także dźwięki gamy. Następną aktywnością była zabawa sensoryczna z ziarenkami fasoli. Biedronki poznały także wiersz: „Strączkowe opowieści” autorstwa D. Kluski, po czym zamieniły się w postacie z wiersza i zrobiły krótkie przedstawienie.

Rezultaty projektu
Dzięki regularnemu kontaktowi z warzywami, dzieci:
- nauczyły się rozpoznawać różne gatunki warzyw;
- poznały ich smak, zapach, konsystencję i wartości odżywcze;
- przełamały niechęć do próbowania nowych potraw;
- chętniej uczestniczyły w przygotowywaniu posiłków i eksperymentowaniu w kuchni;
- rozwinęły nawyk częstszego wybierania zdrowych przekąsek i potraw warzywnych;
- utrwaliły pozytywny stosunek do zdrowego odżywiania i dbania o własne zdrowie.
Wnioski końcowe i rekomendacje
Projekt „Witaminka” spotkał się z bardzo pozytywnym odbiorem wśród dzieci i rodziców. Forma nauki poprzez zabawę, smakowanie i doświadczanie okazała się skuteczna i motywująca. Zdecydowanie warto kontynuować działania prozdrowotne w przyszłości, a także rozbudować projekt o:
- sezonowe owoce jako uzupełnienie tematyki,
- spotkania z dietetykiem lub kucharzem,
- wycieczki do ogrodu, na targ warzywny lub do gospodarstwa ekologicznego.
„Zabawa sztuką”
Ogólnopolski projekt edukacyjny
grupa WIEWIÓRECZKI, prowadzący: mgr Paulina Knop

Projekt powstał na bazie programu własnego pt. „Zabawa sztuką”, jest zgodny z podstawą programową wychowania przedszkolnego.
Patronat honorowy nad projektem objął: Minister Edukacji, Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Rzecznik Praw Dziecka.
Cel główny
Propagowanie sztuki w korelacji z kompetencjami kluczowymi oraz zgodnie z założeniami pedagogiki freblowskiej.

„Freblowska przeplatanka”
Przedszkolaki wykonały bardzo starannie pierwsze zadanie, które nazywane jest również wyplatanką. To jedna z technik prac twórczych zaproponowanych przez Froebla. Aktywność polega na tworzeniu kompozycji z kolorowych pasków, które przeplatane są przez sztywną podkładkę.
„Szybki obraz”
Grupa Wiewióreczki wykonała kolejne zadanie, do którego wykorzystały duży arkusz szarego papieru, farby, pędzle i gąbki. Wspólnymi siłami powstał „Jesienny obraz” wykonany przy muzyce klasycznej Vivaldiego „Cztery pory roku – Jesień”.


„Karty ruchowe”
Ruch to zdrowie, inspiracją do zabaw ruchowych były dzieła Haringa. Przedszkolaki z wielką chęcią biorą udział w zabawach z użyciem proponowanych kart.
„Biblioteczka artysty„
Nasza grupa zrealizowała kolejne zadanie projektowe „Biblioteczka artysty”.
Dzieci z ciekawością słuchały niezwykłej historii pt. „Mysz Tymoteusz i Jeż Fryderyk.
Na tropie złodziei obrazów”. Na zakończenie dzieci wcieliły się
w ilustratorów i wykonały niezwykłe prace plastyczne do wysłuchanej książki.


„Laboratorium koloru”
W naszym „laboratorium koloru” dzieci barwiły kapustę pekińską. Do tego eksperymentu wykorzystaliśmy wodę zabarwioną przy pomocy krepy, a następnie włożyliśmy liście kapusty i cierpliwie czekaliśmy na efekt końcowy ciekawego doświadczenia.
„Słodka abstrakcja„
Dzieci tym razem były zachwycone wykonywaniem zadania projektowego jeszcze bardziej niż zwykle. Własnoręcznie stworzyły słodką i pyszną abstrakcję, a radość była ogromna, gdyż mogły ją także zjeść.

„Wędrujący album”
Grupa Wiewióreczki tworzy wspólnie album dzieł, który wędruje od domu do domu. Księga pełna arcydzieł, jest niezwykłą okazją do wspólnego spędzenia czasu dzieci z rodzicami. Tematyka dzieł jest dowolna. Liczy się kreatywność i pomysłowość.

„Idący człowiek„
Nasi mali artyści wykonali kolejne zadanie projektowe – „Idący człowiek” inspirowane rzeźbą szwajcarskiego artysty Alberto Giacomettiego. Rzeźba ta jest najdroższym dziełem sztuki w historii. Każde dziecko stworzyło swoją wyjątkową postać w ruchu przy użyciu drucików kreatywnych. Oczywiście prace naszych przedszkolaków są równie drogocenne!
Podsumowanie ogólnopolskiego projektu edukacyjnego „Zabawy sztuką”
Dzieci z grupy Wiewióreczki w roku szkolnym 2024/2025 wzięły udział w Ogólnopolskim Projekcie Edukacyjnym pt. ,,Zabawa sztuką”. Głównym jego celem jest propagowanie sztuki w korelacji z kompetencjami kluczowymi oraz zgodnie z założeniami pedagogiki freblowskiej. W ramach projektu dzieci zrealizowały osiem zadań projektowych. Wszystkie zrealizowane zadania sprawiły dzieciom ogromną radość, dzięki którym miały okazję rozwinąć twórcze myślenie i kreatywność, a przede wszystkim mogły odkryć i rozwinąć swoje zdolności plastyczne. Przedszkolaki zapoznały się z różnorodnymi technikami plastycznymi oraz poznały wybrane dzieła sztuki i ich autorów. Podsumowując, projekt „Zabawa sztuką” okazał się wielkim sukcesem, ponieważ dzieci mogły poczuć się jak prawdziwi artyści.
Za udział w projekcie edukacyjnym wszystkie dzieci i przedszkole otrzymały pamiątkowe certyfikaty. Dziękujemy!!!


