„FA LA MI”
Międzynarodowy projekt edukacyjny
grupa Sarenki, prowadzący: mgr Małgorzata Akbar

Organizatorem, autorką i koordynatorką Międzynarodowego Projektu Edukacyjnego FA-LA-MI jest Magdalena Kuliga – nauczycielka w Samorządowym Przedszkolu nr 47 w Krakowie.
Cele główne
- rozwijanie motoryki małej dziecka, poprzez zabawy plastyczno – muzyczne,
- kształtowanie wrażliwości na muzykę,
- odreagowanie napięć i silnych emocji.

Zadanie I „Jesienny park” –
malowanie nietypowym pędzlem
Grupa Sarenki poznała postać wielkiego włoskiego kompozytora Antonio Vivaldiego. Dzieci użyły do pracy farb, pomponików i słomek, a utwór który nastrajał je do działania to „Jesień” A. Vivaldiego. Podczas wykonywania pracy dzieci ozdabiały swoje jesienne drzewa w odpowiednim rytmie i tempie muzycznym.
Zadanie II „Jesień w sadzie –
z nożyczkami za pan brat„
Grupa Sarenki poznała postać wybitnego rosyjskiego kompozytora Piotra Czajkowskiego. Słuchany utwór, który towarzyszył przedszkolakom podczas pracy z użyciem nożyczek, cięciem krepy i wycinaniem drzew to „Jezioro łabędzie” P. Czajkowskiego. Podczas działania Sarenki odczuwały siłę natężenia i pewne ruchy rąk przy wykonywaniu cięć nożyczkami oraz mogły odczuwać emocje towarzyszące kompozytorowi przy tworzeniu muzyki.


Zadanie III „W jesiennej spiżarni” – malowanie pastelami w barwach ciepłych
Sarenki poznały postać wybitnego niemieckiego muzyka i kompozytora Wolfganga Amadeusza Mozarta. Dowiedziały się co to są barwy ciepłe i jakie grupy kolorów do nich zaliczamy. Grupa wykonała pracę pt. W jesiennej spiżarni – malowanie pastelami w barwach ciepłych. Utwór, który inspirował przedszkolaki do działania to Marsz turecki W. A. Mozarta, podczas którego dzieci w odpowiednim rytmie i tempie muzyki tworzyły pastelowe kreski, rysowały paluszkami oraz rozsmarowywały ciepłe barwy pasteli, tworząc piękne, żywe i nasycone obrazy z niesamowitymi efektami cienia.
Zadanie IV „Taniec w deszczu” – malowanie farbami w barwach chłodnych
Sarenki poznały postać słynnego niemieckiego kompozytora i pianisty Ludwiga van Beethovena. Dowiedziały się co to są barwy chłodne i jakie grupy kolorów do nich zaliczamy. Grupa wykonała pracę pt. Taniec w deszczu. Przedszkolaki użyły do pracy farb w barwach chłodnych, a towarzyszący im utwór podczas tworzenia to Moonlight L. Beethovena. Dzieci nakładały na folię bąbelkową farby i odbijały deszczowe krople na kartkach z pomocą dłoni i paluszków. Dodatkiem do pracy było wycięcie nożyczkami postaci z parasolką „tańczącą w deszczu” i nałożenie jej na krople oraz pokrycie jej za pomocą gąbeczki chłodnymi barwami. Sarenki podczas pracy próbowały określać uczucia, które mogły towarzyszyć kompozytorowi podczas tworzenia utworu.


Zadanie V „Kontrastowa sowa” – obraz czarno – biały
Sarenki poznały postać wybitnego austriackiego kompozytora i dyrygenta Johana Straussa. Dowiedziały się co to są niekolory i czym jest kontrast. Dzieci wykonały pracę plastyczno – techniczną pt. Kontrastowa sowa – obraz czarno – biały. Słuchany utwór, który towarzyszył przedszkolakom podczas pracy z białą i czarną farbą, z użyciem patyczków do uszu i wycinaniem okręgu z sową to Marsz Radeckiego J. Straussa. Podczas działania Sarenki odczuwały siłę natężenia i pewne ruchy rąk przy wycinaniu oraz wykonywaniu pociągnięć patyczkami w różne strony.
Zadanie VI „Kalosze i parasol” – tylko jeden kolor
Sarenki podczas słuchania piosenki Krystyny Gowik „Psotny deszczyk” wykonały pracę plastyczno – techniczną pt. „Kalosze i parasol”. Przedszkolaki dowiedziały się czym są odcienie koloru i ile może ich być. Do wykonania prac dzieci użyły jednego koloru – niebieskiego oraz wszystkich jego dostępnych odcieni, wycinały nożyczkami kalosze, płaszcze przeciwdeszczowe, metodą orgiami wykonały parasolki i nakleiły wszystkie elementy na niebieską kartkę. Na koniec dokleiły swoim deszczowym postaciom oczy i usta oraz dorysowały nosy.

ZADANIE VII „Ciepłe rękawiczki”
Sarenki zrealizowały zimowy scenariusz oraz wykonały pracę plastyczno – techniczną pt. Ciepłe rękawiczki – barwy podstawowe. Dzieci podczas słuchania utworu ’The promise’ Secret Garden, tworzyły swoje zimowe rękawiczki. Przedszkolaki utrwaliły sobie barwy podstawowe, do stworzenia prac używały nożyczek, kleju, waty, wełny, podkładek filcowych i farb w kolorach podstawowych.
