Rok szkolny 2024/2025
„Gramy Zmysłami” IV edycja
Ogólnopolski projekt edukacyjny
grupa Sarenki, prowadzący: mgr Małgorzata Akbar


„Gramy Zmysłami” jest innowacyjnym i kreatywnym podejściem do tematyki rozwijania zmysłów u dzieci.
Cel główny
Tworzenie przez nauczycieli odpowiednich warunków do poznawania świata wieloma zmysłami oraz budowania wiedzy na temat integracji sensorycznej.

Zadanie I „Sensoryczne obrazy„
Grupa Sarenki podczas jesiennych zajęć przyniosła do przedszkola dary jesieni. Dzieci poznawały i opisywały ich kolory, kształty, faktury oraz zapachy. Nazywały kolejno dary jesieni i dobierały odpowiednie liście do owoców. Na zakończenie przedszkolaki w grupach wykonały sensoryczny obraz pt. Pani Jesień, wykorzystując do tego: kasztany, żołędzie, orzechy, jarzębinę, dynie, szyszki, kwiaty oraz kolorowe liście. Podczas wykonywania swoich obrazów dzieci słuchały piosenki Niteczka do niteczki. Zadanie to okazało się być fantastyczną zabawą poprzez stymulowanie zmysłu wzroku, dotyku, węchu i słuchu jednocześnie. Ponadto dzieci wzbogaciły swoją wiedzę na temat pory roku, jaką jest jesień oraz rozwijały umiejętność pracy zespołowej.
ZADANIE II „Slime”
Slime, czyli to co dzieci uwielbiają! Zabawa ze slime to niezwykłe eksperymentowanie, pozwalające na stymulowanie zmysłu dotyku, wzroku, węchu, a nawet słuchu, bo jak się okazuje – slime potrafi wydawać także różne dźwięki. Manipulowanie lepką i elastyczną masą uczy kontrolowania ruchów rąk, z tym co się widzi. Dzieci uczyły się także odmierzania składników, tworzenia odpowiednich proporcji i konsystencji. Ponadto kształtowały swoją kreatywność i wyobraźnię poprzez dodawanie kolorów, brokatu, piankoliny, kulek styropianowych, kryszałków itp., tworząc własne masy.


ZADANIE III „Ciepło – zimno”
Sarenki i Kotki badały lód wielozmysłowo: dotykały, zamykały w dłoniach, dmuchały, pocierały, oglądały przez światło. Badały właściwości lodu, opisywały je i nazywały. Ponadto przedszkolaki badały rozpuszczalność substancji, takich jak: herbata, kawa, kakao, sól i cukier. Dzieci smakowały substancje przed i po rozpuszczeniu w wodzie. Opisywały, czy substancje rozpuszczają się w zimnej czy w gorącej wodzie, które z nich szybciej, i od czego może to zależeć. Nazywały kolory substancji, ich fakturę i zapach. Tworzyły swoje hipotezy badawcze i formułowały trafne wnioski, świetnie się przy tym bawiąc!
ZADANIE IV „Smakowita sensoryka”
Sarenki urządziły w dniu dzisiejszym warsztaty kulinarne. Dzieci dekorowały gofry Dzieci używały do tego owoców, bitej śmietany, sosów oraz różnych kolorowych posypek. Nazywały kolory produktów, ich wygląd, zapach oraz smak. Przedszkolaki wzajemnie podziwiały swoje „dzieła twórcze”. Ostatnim etapem warsztatów była upragniona konsumpcja. Sarenki bardzo chętnie dzieliły się z koleżankami i kolegami swoimi gofrowymi kompozycjami, próbując tym samym różnych doznań smakowych. Określały, które owoce i produkty były najsmaczniejsze. Nie da się ukryć, że to było PRZEPYSZNE DOŚWIADCZENIE i świetna zabawa.


Zadanie V „Brudne zadanie„
Sarenki doskonaliły sposób zapisywania cyfry 8 w formie kreatywnej zabawy. Pierwszym etapem było indywidualne tworzenie Ósemkowych pingwinków poprzez malowanie palcami i farbami. Drugi etap dotyczył pracy grupowej oraz współpracy w działaniu. Tym razem, dzieci malowały Ósemkowe pingwinki stopami, na większych formatach papieru. Przedszkolaki podczas swoich działań eksperymentowały z różnymi kolorami, technikami malarskimi, dotykały dłońmi i stopami tekstury farb i różnych podłoży, określały konsystencję i temperaturę poprzez dotyk oraz utrwalały różne relacje przestrzenne. Malowanie palcami i stopami okazało się być świetną i edukacyjną brudną zabawą.
Zadanie VI „Kwiaty pełne zmysłów„
Sarenki pracowały wielozmysłowo. Podczas tworzenia prac słuchały utworu „Wiosna” Antonio Vivaldiego. Doświadczały nie tylko słuchem, ale i dotykiem poprzez działania z różnymi fakturami, kolorami, stanami skupienia. Miały okazję określenia miłych i mniej przyjemnych doznań sensorycznych. Dzieci wcielając się w małych artystów tworzyły poprzez zabawę – cięły, kleiły, barwiły i zdobiły. Do swoich prac wykorzystały: bibułę, patyczki lekarskie, waciki kosmetyczne, kolorowe pompony, piórka i płatki kwiatów oraz farb akwarelowych.


Zadanie VII „Wodne zadanie„
Sarenki podczas kreatywnej zabawy badawczej rozwijały swoje dziecięce pasje i wrażenia sensoryczne. Przedszkolaki tworzyły miękkie wodne zwierzęta i rośliny przy pomocy mieszanki magicznego roztworu i kolorowego żelu. Na wybranych przez siebie plastikowych wzorach nanosiły kolorowe kompozycje żelowe, a gdy były one już gotowe, zanurzały je w wodzie i delikatnie poruszały w prawo i lewo, aby żelowe stworki same zaczynały pływać w wodzie. Dodatkowo dzieci poznawały własne zdolności i wrażenia estetyczne. Na zakończenie Sarenki urządziły sobie wodną zabawę w „Życie w oceanie” oraz stworzyły wspólny morski świat.
Zakończenie Ogólnopolskiego Projektu Edukacyjnego Gramy zmysłami IV edycja
W roku szkolnym 2024/2025 grupa Sarenki realizowała Ogólnopolski Projekt Edukacyjny Gramy Zmysłami IV edycja, którego głównym celem było innowacyjne i kreatywne podejście do tematyki rozwijania zmysłów u dzieci. Tworzenie przez nauczycieli odpowiednich warunków do poznawania świata wieloma zmysłami oraz budowania wiedzy na temat integracji sensorycznej.
Cały projekt okazał się bardzo interesujący i ciekawy dla Sarenek. Dzieci bardzo chętnie wykonywały wszystkie zadania, odkrywały i uczyły się za pomocą wszystkich zmysłów. Za realizację wszystkich zadań projektowych oraz terminowe i pomysłowe wykonywanie poszczególnych wyzwań cała grupa Sarenki, placówka biorąca udział w projekcie oraz koordynator projektu otrzymali pamiątkowe certyfikaty. Z całą pewnością, jeśli tylko powstanie kolejna edycja, to chętnie weźmiemy w niej udział ponownie! DZIĘKUJEMY!



„Mali Wielcy Odkrywcy”
Ogólnopolski projekt edukacyjny
grupa Żabki, prowadzący: mgr Kinga Kitowska

„Mali Wielcy Odkrywcy”- projekt edukacyjny oparty na idei nauki przez doświadczenie. Patronat honorowy nad wydarzeniem objęła Minister Edukacji Barbara Nowacka. Tegoroczna edycja wprowadza trzy fascynujące bloki tematyczne: drzewa, woda, oraz jednostki miary. Każdy temat został opracowany we współpracy z doświadczonymi specjalistami i metodykami edukacji przedszkolnej, aby dostarczyć dzieciom nie tylko wiedzę, ale również mnóstwo radości płynącej z odkrywania i eksperymentowania.
Cel programu
Propagowanie edukacji przez zachęcanie dzieci do przeprowadzania doświadczeń. Program ma zainteresować dzieci nauką i wzbudzić w nich chęci do poznawania otaczającego je świata. Zajęcia są pełne eksperymentów, doświadczeń i praktycznych obserwacji.
I etap „Drzewa”
Za nami pierwszy etap projektu, pt. „Drzewa”. W trakcie zajęć dzieci poznały między innymi proces fotosyntezy, rodzaje drzew oraz ich owoce, wykonały również ćwiczenia sensoryczne. Od samego rozpakowania pakietu z materiałami edukacyjnymi, Żabki miały wypisaną ciekawość na twarzach. Każde z zadań z zakresu wiedzy o drzewach sprawiało nam wiele frajdy. Dzięki temu, że zaraz obok szkoły mamy malutki park, mogliśmy w każdej chwili stać się badaczami drzew. Każde zadanie było inspirujące, od rysowania kory różnych drzew, po zbieranie skarbów potrzebnych do eksperymentów, jak i obserwacje pod lupą. Nie możemy doczekać się kolejnego etapu projektu.


II etap „Woda”
Żabki zrealizowały II etap projektu ogólnopolskiego „Mali Wielcy Odkrywcy”, pt. WODA., w którym biorą udział w tym roku przedszkolnym. Dzięki temu etapowi, m.in: badaliśmy właściwości lodu, śniegu i szronu, zdobyliśmy wiedzę o obiegu wody w przyrodzie, sprawdziliśmy, co pływa, a co tonie. Ponadto wiemy, że w osolonej wodzie jajko unosi się ku górze, a w wodzie z kawą – opada na dno. Dodatkowo, wykonaliśmy eksperymenty takie, jak: „Tańczące rodzynki” i „Znikający pieprz”. Zabawy i ogromu wiedzy nie zabrakło.




III etap 'Jednostki miary’





