Rok szkolny 2025/2026
„BohaterON – włącz historię – Powstańcze Dziewczyny!”
Ogólnopolski projekt edukacyjny
grupa Krasnale, prowadzący: mgr Kamila Scześniok-Szulc
grupa Kotki, prowadzący: mgr Emilia Dorau
grupa Wiewióreczki, prowadzący: mgr Paulina Knop

BohaterOn to ogólnopolska kampania mająca na celu upamiętnienie uczestników Powstania Warszawskiego oraz promocję historii Polski XX wieku.
Po raz kolejny nasza placówka bierze udział w akcji, dzięki której możemy pokazać, że pamiętamy o Powstańcach Warszawskich.
Tegoroczna tematyka skupia się głównie na rolach kobiet w tym wydarzeniu. Najstarsze grupy biorące udział w akcji, dowiedzą się, m.in. o tym:
- na czym polegały obowiązki kobiet w czasie Powstania Warszawskiego,
- dziewczęta i kobiety pełniły rolę sanitariuszek przy oddziałach powstańczych lub szpitalach polowych; opatrywały rany, uśmierzały ból, ratowały życie pacjentów,
- dziewczęta pełniące rolę łączniczek przy oddziałach, przenosiły meldunki i rozkazy,
- harcerki działające w ramach Harcerskiej Poczty Polowej, przenosiły listy i przesyłki; były nazywane „roznosicielkami nadziei”,
- kobiety pracowały w kuchniach polowych i pomagały przy wydawaniu posiłków, zdobywały wodę, opiekowały się dziećmi, organizowały chwile wytchnienia np. teatr na barykadzie, grę w szachy, muzykę.
To kolejna jakże ważna dla nas Lekcja Historii! Czekamy na kolejną edycję!
Sprawozdanie z realizacji projektu
W październiku w naszym przedszkolu zrealizowano ogólnopolski projekt edukacyjny „BohaterON – włącz historię!”, którego tegoroczny temat brzmiał „Kobiety w Powstaniu Warszawskim”. W zajęciach uczestniczyły dzieci z grupy sześciolatków. Zajęcia rozpoczęły się rozmową na temat czym jest bohaterstwo oraz kim były kobiety w czasie Powstania Warszawskiego. Dzieci obejrzały prezentację i krótkie materiały dostosowane do ich wieku, ukazujące sanitariuszki, łączniczki i kobiety opiekujące się rannymi. W ramach działań projektowych dzieci wysłuchały opowiadania o małej łączniczce oraz uczestniczyły w zabawie ruchowej „List do Powstańców”, symbolicznie przekazując wiadomość w trudnych warunkach wojennych. Na holu przedszkolnym widniała wystawa o „Kobietach w Powstaniu”, przygotowana przez koordynatorkę akcji – Panią Kingę Kitowską
„Wielkie Maniery Małych Ludzi„
Ogólnopolski projekt edukacyjny
grupa Biedronki, prowadzący: mgr Ewa Szewe
grupa Jeżyki, prowadzący: Monika Świderek

Projekt opiera się na doświadczeniu, zabawie i codziennej praktyce. Kluczową rolę odgrywa w nim wzmacnianie pozytywnych zachowań – dzieci uczą się poprzez pochwały, przykłady i wspólne przeżycia. Każdy miesiąc to inny temat przewodni, podzielony na działania związane z manierami osobistymi (dotyczącymi siebie), społecznymi (w relacjach z innymi), sytuacyjnymi (w konkretnych kontekstach i miejscach). Dzieci są aktywnymi uczestnikami, współtwórcami zasad, kodeksów, scenek, przedstawień i dekoracji.
Projekt stanowi nie tylko wsparcie dla nauczycieli w realizacji wymagań formalnych ale jest też praktycznym narzędziem do kształtowania postaw, które są fundamentem wychowania przedszkolnego. Uczy dzieci codziennej uprzejmości, empatii i uważności na innych, a wszystko w formie zabawy, działań grupowych i angażujących aktywności.
Cel główny projektu:
Rozwijanie kultury osobistej, empatii i kompetencji społecznych u dzieci w wieku przedszkolnym poprzez kreatywne działania edukacyjne z zakresu dobrych manier.
Cele szczegółowe:
- Kształtowanie pozytywnych nawyków komunikacyjnych – używanie zwrotów grzecznościowych, słuchanie, prowadzenie rozmów z szacunkiem.
- Budowanie umiejętności funkcjonowania w grupie społecznej – współpraca, pomaganie, reagowanie na emocje swoje i innych.
- Wprowadzanie dzieci w świat wartości – szacunek, życzliwość, uprzejmość, odpowiedzialność, troska o innych.
- Utrwalanie zasad zachowania w różnych sytuacjach codziennych – przy stole, na wycieczce, w rozmowie, podczas konfliktu.
- Wzmacnianie tożsamości dziecka jako osoby odpowiedzialnej społecznie.
- Wzbogacanie słownictwa dzieci o zwroty uprzejme, konstruktywne i budujące relacje.
- Uczenie zasad kulturalnego wyrażania emocji – także tych trudnych (złość, rozczarowanie, frustracja).
„Gramy Zmysłami” V edycja
Ogólnopolski projekt edukacyjny
grupa Wiewióreczki, prowadzący: mgr Paulina Knop

Projekt ma na celu innowacyjne podejście do rozwijania zmysłów u dzieci poprzez różnorodne sensoryczne zadania i współpracę nauczycieli oraz dzieci.
Cel główny projektu
Rozwijanie zmysłów u dzieci poprzez innowacyjne kreatywne podejście do nauki. Projekt ma na celu stworzenie odpowiednich warunków do poznawania świata wieloma zmysłami oraz budowanie wiedzy na temat integracji sensorycznej. Uczestnicy będą mieli okazję do współpracy i wymiany doświadczeń z innymi nauczycielami i dziećmi w całym kraju.
„Matematyka w darach natury ukryta”
grupa Krasnale, prowadzący: mgr Kamila Scześniok-Szulc

Projekt edukacyjny, który powstał z myślą o rozwijaniu dziecięcego myślenia matematycznego poprzez bezpośredni kontakt z naturą, działanie, doświadczanie i zabawę. „Matematyka w darach natury ukryta” to zaproszenie do świata pełnego liczb, kształtów i rytmów, ukrytych w szyszkach, liściach, patykach, kasztanach i innych darach przyrody. To matematyka, którą dziecko może zobaczyć, dotknąć, ułożyć i przeżyć wszystkimi zmysłami.
„Strażnicy kolorów”
grupa Zajączki, prowadzący: mgr Sylwia Siekierska, mgr Patrycja Jarzyńska

Projekt edukacyjny „Strażnicy kolorów” ma na celu rozwijanie wrażliwości estetycznej i twórczej dzieci poprzez poznawanie znaczenia kolorów w przyrodzie, kulturze i życiu codziennym. Kolory będą towarzyszyć przedszkolakom podczas zabaw badawczych, plastycznych, muzycznych i językowych. Dzieci staną się „strażnikami” wybranych barw, odkrywając ich symbolikę, emocjonalny wymiar i rolę w otaczającym świecie. Zwieńczeniem działań będzie wspólne świętowanie podczas finału – „Tęczy Strażników Kolorów”.
